Vortragssitzung

Arzneimittelmärkte

Vorträge

Implications of Prescription Reclassification: The Example of Emergency Contraception
Fabian Grünwald, Hamburg Center for Health Economics, Universität Hamburg

Einleitung / Introduction

In 2015, the European Medical Agency (EMA) switched the emergency contraceptive EllaOne (ulipristal acetate) to OTC throughout Europe with the aim of easing access to preventing unwanted pregnancies. While OTC alternatives were already available in most European countries, this represents a novelty for Germany and Poland. The latter later switched the drug back to prescription (Rx) status (re-switch).

Methode / Method

Using a Difference-in-Difference (D-i-D) approach, this study examines the effect of availability due to OTC-switches or a later re-switch on (i) the use of emergency contraceptives (Levonorgestrel, Ulipristal acetate) and (ii) the use of regular contraceptives (birth control pill, hormonal IUD, three-month injection, patch). Data is based on quarterly aggregated drug sales figures at wholesale and package level for the timespan 2014Q2 to 2020Q1 (IQVIA Midas) for Germany, Poland and Hungary which did not implement the switch and was used as a control. In addition, we, analyze the effect of an Rx-OTC switch and OTC-Rx switch on (iii) birth and fertility rates, (iv) abortions and (v) sexually transmitted diseases, taking into account a potential delayed onset of effects due to the length of pregnancy.

Ergebnisse / Results

Preliminary results show an increase in the sales of emergency contraceptives as result of the OTC switch in Germany (5.05 units/1000 women, p<0.0001) while sales of regular contraceptives decreased (-95.35 units/1000 women, p=0.0007). In Poland, the initial switch also resulted in increased emergency contraception sales (3.71 units/1000 woman, p<0.0001), while changes in regular contraceptive use were not significant. Their re-switch back to prescription-only was associated with a reduction in sales of emergency contraceptives (5.19 units/1000 women, p<0.0001) and an increase in sales of regular contraceptives (47.37 units/1000 women, p=0.0069). For the German Rx-OTC switch we found an increase in birth rate (2.83 births/1000 women, p=0.0363). For Poland, there appears to be no change in birth rates for switch and re-switch.

Zusammenfassung / Conclusion

Our preliminary results confirm existing literature on OTC switches and furthermore show inverted effects in case of impeded availability, as the usage in Poland falls back to almost pre-switch values after the re-switch back to prescription bound status. Interestingly, birth rate in Germany increased after the Rx-OTC switch of emergency contraceptives. One explanation might be behavioral changes, as the use of regular contraceptives decreased, which prevent pregnancies more effectively then emergency contraception.


AutorInnen
Fabian Grünwald, Hamburg Center for Health Economics, Universität Hamburg
Tom Stargardt, Hamburg Center for Health Economics, Universität Hamburg
Der Effekt verpflichtender Substituierungsregelungen bei verschreibungspflichtigen Arzneimitteln auf die Beratungsanstrengungen der Apotheken
Luise Lorenz, TU Berlin

Einleitung / Introduction

In den vergangenen Jahren wurde der Arzneimittelmarkt häufig reformiert, um die Arzneimittelausgaben zu senken. Eine übliche Strategie ist die Substituierung von Originalarzneimitteln durch Generika. Z. B. sind in Deutschland die Apotheken verpflichtet eins der drei günstigsten Arzneimittel abzugeben. Die Patienten können gegen einen Aufpreis diese Substituierung verhindern. Diese Mehrkosten werden sie tragen, wenn sie den Nutzenverlust durch die Substituierung als höher einschätzen. Argumentiert man mit dem Nocebo-Effekt, ist die schlechte Wirkung eines Generikums und somit der Nutzenverlust durch die Substituierung zum Teil von dem „Glauben an die Wirkung“ der Patienten abhängig. Das Wissen der Patienten über die Haupt- und Nebenwirkungen eines jeden Arzneimittels kann von den Apotheken durch deren Beratung beeinflusst werden. Damit mehr Generika abgegeben werden können, muss demzufolge die Apotheke mehr Beratung leisten. Für die Apotheken entstehen hierdurch Beratungskosten, die keinen zusätzlichen Gewinnen gegenüberstehen, da die Apotheken an der Abgabe teurerer Arzneimittel mehr verdienen würden. In diesem Modell sollen die Auswirkungen verschiedener Substituierungsregeln auf das Abgabeverhalten und die Beratungsleistung der Apotheken, sowie auf die Entscheidungen der Patienten untersucht werden. Bei dieser gesamtgesellschaftlichen Betrachtung werden die dadurch entstehenden Beratungskosten berücksichtigt.

Methode / Method

Ein theoretisches Modell mit einem Originalarzneimittel und 2 Generika. Entscheidungen können von der Apotheke und den Patienten getroffen werden. Nachdem eine Substituierungsregelung vorgegeben wird, entscheidet die Apotheke gewinnmaximierend über seine Beratungsanstrengungen, wobei die Vergütung mit den Arzneimittelpreisen steigt. Anschließend wählen die Patienten das Arzneimittel, welches ihren Nutzen maximiert.

Ergebnisse / Results

Ohne eine Substituierungsregelung wird die Apotheke keine Beratungsanstrengungen leisten, da dies ihren Gewinn reduzieren würde. Die Entscheidung der Patienten ist wohlfahrtsoptimal, wenn ihre Zahlung für das Arzneimittel den Produktionskosten entspricht. Wird die Abgabe der Originalarzneimittel auf eine bestimmte Menge begrenzt, steigen die Beratungsleistungen. Jedoch konzentrieren sich die Beratungsanstrengungen auf das Generikum mit einem höheren Preis, da die Apotheke an diesem mehr verdient. Eine Folge daraus ist, dass die Nachfrage nach dem günstigsten Generikum weiter zurückgeht. Die Festlegung einer Mindestberatungsleistung kann zu einer Erhöhung der Beratungsanstrengung für das günstigere Generikum führen. Dies ist der Fall, wenn sich das gewinnmaximierend für die Apotheken auswirkt, da diese Form der Regulierung der Apotheke mehr Spielraum lässt. Das Wohlfahrtsoptimum kann in beiden Fällen nicht erreicht werden.


AutorInnen
Luise Lorenz, TU Berlin
Cheap pills may come at a price: Antibiotic resistance and competition between pharmaceutical firms
Martin Siegel, TU Berlin

Einleitung / Introduction

The effectiveness of antibiotics is a limited resource which can either be exploited through (over-)use or destroyed through poor production standards. While the (over)use issue is well established, the impact of poor production standards came to the public debate only very recently: Competition may force pharmaceutical companies to produce in countries with lower production costs and laxer regulations. The production of antibiotics itself may then create resistant bacteria which may spread around the world, e.g. carried by infected travelers. Using a theoretical approach, we investigate the potential implications of an intensified competition among producers of antibiotics for firms’ location decisions, and how these decisions may affect production conditions, the prevalence of resistant bacteria, and welfare.

Methode / Method

We employ a modified Cournot competition model, where n antibiotics firms produce a homogenous good. Production costs of a firm are linear in quantity, but the marginal production costs depend on the location of production. The location decision is included as a parameter between zero and one, where a higher (lower) value indicates a location with higher (lower) regulation standards and production costs. To involve the notion that poor location decisions may increase the prevalence of resistant bacteria and, thus, lower an antibiotic’s effectiveness in a stylized way, we model demand as an inverse demand function multiplied by a function representing the market size. Market size, in turn, depends positively on the location parameters chosen by the firms, implying that a location with higher (lower) cost yields a larger (smaller) market size for all firms.

Ergebnisse / Results

We investigate the effect of an increase in the degree of competition, modelled as an increase in the number of firms. The basic result obtained under all timing structures (simultaneous versus sequential production and location decisions), though with differences in magnitude, is that more competition leads to poorer location decisions and thereby to a higher prevalence of resistant bacteria. Regarding the impact on welfare, we show that there are two opposing effects: On the one hand, more intensive competition reduces the prices of antibiotics, which increases consumer surplus and welfare. On the other hand, intensified competition reduces the effectiveness of antibiotics, which decreases consumer surplus and welfare. Hence, the welfare-maximizing number of firms is lower than the number of firms under perfect competition.

Zusammenfassung / Conclusion

Our analysis shows that increasing competition between producers of antibiotics may have negative side effects. These should be taken into account when assessing potential positive effects of competition on prices and welfare.


AutorInnen
Martin Siegel, TU Berlin
Marco Runkel, TU Berlin